BluePink BluePink
XHost
Oferim servicii de instalare, configurare si monitorizare servere linux (router, firewall, dns, web, email, baze de date, aplicatii, server de backup, domain controller, share de retea) de la 50 eur / instalare. Pentru detalii accesati site-ul BluePink.

Testare iniţială şi finală


Home
Up
Despre mine
Activităţi didactice
Biblioteca virtuală
ABC-ul democraţiei
Guest Book

 

 

 

TESTARE INIŢIALĂ ŞI FINALĂ LA DISCIPLINA „CULTURĂ CIVICĂ”

A. Testul de evaluare iniţială administrat claselor a VII - a

B. Testul de evaluare finală administrat claselor a VIII - a

A. Testul de evaluare iniţială administrat claselor a VII - a

Test de evaluare finală a VII - a

B. Testul de evaluare finală administrat claselor a VIII - a

Test de evaluare finală a VIII - a

Interpretare comparativă teste iniţiale - teste finale

Model de test iniţial - clasa a VII - a

Model de test iniţial - clasa a VII - a - corectat

Model de test final - clasa a VII - a

Model de test iniţial - clasa a VIII - a

Test final - clasa a VIII - a

 

TESTARE INIŢIALĂ ŞI FINALĂ LA DISCIPLINA „CULTURĂ CIVICĂ”

AN ŞCOLAR …………………….

Teste iniţiale

A. Testul de evaluare iniţială administrat claselor a VII - a  

1. Încercuiţi răspunsul corect.                                                                                                                                                       1p

Pe un act de identitate semnătura:

a). este obligatorie, fără ea actul nu este valabil.

b).este facultativă, pentru că semnătura poate fi schimbată în timp.

2. Notaţi cu A ( adevărat ) sau F ( fals ) în dreptul fiecărei afirmaţii :                                                                                               4p                         

România, ca regim politic, este democratică.

 

România, ca formă de guvernământ, este monarhie.

 

Toţi cetăţenii unui stat (fie minori, fie majori) au aceleaşi drepturi politice.         

 

Cetăţenii României sunt egali în drepturi şi obligaţii.

 

România, ca regim politic, este regim comunist.

 

În fruntea fiecărui judeţ există câte un guvern.

 

Toţi cetăţenii unui stat (fie minori, fie majori) au dreptul să voteze preşedintele.

 

În fruntea fiecărui judeţ există câte o prefectură.

 

3. Oamenii beneficiază, în cadrul oricărui stat democratic, de următoarele categorii de drepturi: politice, economice,  culturale ş.a. Daţi câte un exemplu pentru fiecare categorie de drepturi anterior menţionată.                                                                                                                                                 1,50p

4. Daţi patru exemple de drepturi ale copilului studiate în clasele a III a şi a IV a la disciplina Educaţie moral - civică             .                                                                                                                                                                                               1,00p

5.  Daţi şase exemple de instituţii, fie centrale, fie locale, ale statului român.                                                                             1,50p

Răspunsuri corecte:  

1.      a).

2.    

România, ca regim politic, este democratică.

A

România, ca formă de guvernământ, este monarhie.

F

Toţi cetăţenii unui stat (fie minori, fie majori) au aceleaşi drepturi politice.         

F

Cetăţenii României sunt egali în drepturi şi obligaţii.

A

România, ca regim politic, este regim comunist.

F

În fruntea fiecărui judeţ există câte un guvern.

F

Toţi cetăţenii unui stat (fie minori, fie majori) au dreptul să voteze preşedintele.

F

În fruntea fiecărui judeţ există câte o prefectură.

A

3. Oamenii beneficiază, în cadrul oricărui stat democratic, de următoarele categorii de drepturi:

- politice: dreptul la vot ş.a.      

- economice: dreptul la muncă ş.a.          

- culturale: dreptul la educaţie ş.a.

4. Exemple de drepturi ale copilului: -

- dreptul la un nume, dreptul la familie, dreptul la viaţă, dreptul la joacă ş.a.

5.  Exemple de instituţii ale statului român: Preşedinte,Guvern, Primărie, Prefectură, Poliţie, Judecătorie ş.a.

Inapoi

 

B. Testul de evaluare finală administrat claselor a VIII - a

 

1. Notaţi cu A ( adevărat ) sau F ( fals ) în dreptul fiecărei afirmaţii :                                                          1p

I.                    În Atena a funcţionat democraţia directă.                                                  …       

II.                 Democraţia este singurul tip de regim politic.                                              …

III.               Democraţia reprezentativă presupune existenţa unor alegeri libere.               …                       

IV.              „Demos” înseamnă putere iar „cratos” înseamnă popor.                               …

2. Stabiliţi corespondenţa dintre cele două coloane:                                                                                  1p                                                                                                            

1. 2003

a. anul înfiinţării Organizaţiei Naţiunilor Unite

 

2. 1991

b. anul înfiinţării Uniunii Europene

 

3. 1945

c. anul adoptării Constituţiei României

 

4. 1957

d. anul revizuirii Constituţiei României

 

3. Scrieţi: a).ce formă de guvernământ are România; b) ce tip de regim politic are România.                      1p                

4. Explicaţi principiul separării puterilor.                                                                                                   1p  

5. Scrieţi ce ştiţi despre Parlamentul României (rol, componenţă, alegere ş.a.)                                          2p

6. Completaţi rebusul:                                                                                                                             3p                                                                                                 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                            

1. „ popor “ în limba greacă

6. reprezentant al justiţiei care dă sentinţe în cadrul proceselor

2. normă juridică care trebuie respectată de toţi

7. patria democraţiei antice

3. instituţia care are putere legislativă în România

8. toate mijloacele de informare în masă

4. consultarea poporului în legătură cu o problemă majoră a statului

9. membru al guvernului

5. principala instituţie cu rol executiv din România

10. şeful statului în republici

 

Răspunsuri corecte:

 

1.  I.  În Atena a funcţionat democraţia directă.                                                                  A    

     II.Democraţia este singurul tip de regim politic.                                                             F

III. Democraţia reprezentativă presupune existenţa unor alegeri libere.                            A                       

    IV. „Demos” înseamnă putere iar „cratos” înseamnă popor.                                           F

 

2. Stabiliţi corespondenţa dintre cele două coloane:                                                                                           

1. 2003

a. anul înfiinţării Organizaţiei Naţiunilor Unite

2. 1991

b. anul înfiinţării Uniunii Europene

3. 1945

c. anul adoptării Constituţiei României

4. 1957

d. anul revizuirii Constituţiei României

3.  România ca formă de guvernământ este republică semiprezidenţială.

     România are regim politic democratic.

4. Separarea puterilor în stat sereferă la faptul că puterea de stat, una singură, se împarte în putere legislativă, executivă şi juridică, acestea fiind realizate de instituţii diferite, dar care colaborează şi se controlează reciproc.

5. - Dublul rol al Parlamentului României:

- este unica autoritate legiuitoare a ţării: este singura instituţie din ţară care are dreptul să  adopte legi.

- este organ reprezentativ al poporului român: componenţa sa rezultă din voinţa poporului, exprimată prin vot; reprezintă interesele întregului popor; controlează Preşedintele, Guvernul şi alte autorităţi publice.

    - Structura Parlamentului României: este bicameral, fiind compus din două camere:

       Senatul şi Camera deputaţilor

   - Alegerea Parlamentului României: este realizată de către electorat, prin vot universal, direct, egal, secret şi liber exprimat pentru un mandat de 4 ani.

   - Şedinţele Parlamentului României: sunt de două tipuri:

- separate        ex: când se dezbat şi se adoptă legi

- comune        ex: când se primeşte mesajul preşedintelui

   - Legile Parlamentului României: sunt de trei tipuri:

- constituţionale (legi care se referă la modificarea Constituţiei)

- organice (legi care se referă la domenii importante ale societăţii)

- ordinare (legi care se referă la aspecte ale unor domenii importante ale societăţii)

 

                                                                                                                        

1

 

 

 

 

 

D

E

M

O

S

 

 

 

 

2

 

 

 

 

L

E

G

E

 

 

 

 

 

 

 

3

P

A

R

L

A

M

E

N

T

 

 

 

 

 

 

4

 

 

R

E

F

E

R

E

N

D

U

M

 

 

 

5

 

G

U

V

E

R

N

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

J

U

D

E

C

Ă

T

O

R

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

A

T

E

N

A

 

 

 

 

 

8

M

A

S

S

M

E

D

I

A

 

 

 

 

 

 

9

 

M

I

N

I

S

T

R

U

 

 

 

 

 

 

10

 

 

 

 

P

R

E

Ş

E

D

I

N

T

E

 

1 „ popor “ în limba greacă

6 reprezentant al justiţiei care dă sentinţe

2 normă juridică respectată de toţi

7 patria democraţiei antice

3 instituţia care are putere legislativă în România

8 toate mijloacele de informare în masă

4 consultarea poporului pt. probleme majore

9 membru al guvernului

5 principala instituţie cu rol executiv din România

10 şeful statului în republici

                                 

 Inapoi 

 

Construcţia şi aplicarea testelor finale

 

În construcţia celor două teste finale, pornind de la obiectivele de evaluare aferente obiectivelor operaţionale pe care ni le-am propus înaintea predării unităţilor de învăţare, am introdus itemi variaţi, atât obiectivi, cât şi semiobiectivi şi subiectivi:

-              itemi de formulare completă;

-              itemi de completare de spaţii goale;

-              itemi cu răspuns scurt;

-              itemi cu răspunsuri la alegere (binari);

-              itemi de asociere (de tip pereche);

-              itemi de grupare / clasificare;

-              itemi de angajare a efortului de gândire, de rezolvare sau construcţie de probleme.

 

A. Testul de evaluare finală administrat claselor a VII - a

Obiective:

Obiective de cunoaştere (O1):

-              să explice principiul separării puterilor în cadrul statelor democratice;

-              să enumere sensuri ale unor termeni de specialitate precum: „mandat”, „a revoca”, „graţiere”, „vot liber-exprimat”, „vot universal” ş.a.,

-              să selecteze varianta de răspuns corect pentru „solitar” şi „solidar” ş.a.

-              să scrie trăsături ale judecătorilor şi procurorilor;

-              să enumere atribuţii ale Preşedintelui;

Obiectiv de comprehensiune (O2 ):

-              să completeze spaţiile goale cu termeni adecvaţi de cultură civică.

Obiectiv de analiză (O3):

-              să asocieze instanţa juridică cu poziţia pe care o ocupă în ierarhia specifică.

Obiectiv de sinteză (O4):  

-              să aplice cunoştinţele la cazuri particulare, precum cerinţa construcţiei unor propoziţii pornind de la sensurile unor termeni de specialitate, „politică”.

 

Obiectiv

Itemi

Punctaj

O1

I1: Explică principiul separării puterilor.

1p

I2: Afirmaţiile de mai jos sunt adevărate sau false. Bifează conform opţiunii tale, fie A, fie F.

„Solidar” înseamnă a acţiona şi a trăi singur.            A    F

„Solitar” înseamnă a acţiona împreună cu alţi oameni, a fi recompensat sau sancţionat împreună cu alţii.                         A    F

Guvernul este singura instituţie din România care are dreptul să adopte legi.                                                                       A     F

Parlamentul este singura instituţie din România care are dreptul să adopte legi.                                                                       A    F

1p

I3: Enumără, la alegere, câte două atribuţii interne, externe şi militare ale Preşedintelui.

1,50p

I4: Explică, la alegere, patru din următorii termeni: „mandat”, „a revoca”,

„graţiere”, „vot liber-exprimat”, „vot universal”, „vot secret”, „mandat de

cenzură”, „a promulga”.

1p

I5: Scrie, la alegere, două trăsături ale judecătorilor sau ale procurorilor.

0,50p

O2

I6: Completează spaţiile goale din textul de mai jos cu termenii adecvaţi:

În plan local, autorităţile administraţiei publice sunt, în judeţe, Prefecturile şi  ………………… iar în oraşe, comune, municipii ………………şi Primăriile.

0,50p

O3

I7: Asociază fiecărui instanţe juridice din coloana stângă, o poziţie din coloana dreaptă, corespunzătoare locului pe care îl deţine în ierarhia justiţiei din România:

Tribunalul

1.

Judecătoria

2.

Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie

3.

Curtea de Apel

4.

 

1p

I8: Asociază fiecărui termen din coloana stângă, explicaţia corespunzătoare din coloana dreaptă:

1. Politică

a. principiu cf. căruia instituţiile locale pot lua şi singure decizii

2. Autonomie

b. consultare a electoratului în legătură cu o problemă majoră a statului

3. Descentralizare

c. participare la treburile publice

4. Referendum

d. principiu cf. căruia instituţiile locale pot lua unele decizii în teritoriu, fără a mai consulta instituţiile centrale

 

1p

O4

I9: Scrie  două sensuri ale termenului „politică”.  Construieşte cu fiecare dintre cele două sensuri câte o propoziţie.

1,50p

Inapoi

 

Test de evaluare finală a VII a

 

1).        Explică principiul separării puterilor.

2).        Afirmaţiile de mai jos sunt adevărate sau false. Bifează conform opţiunii tale, fie A, fie F.

„Solidar” înseamnă a acţiona şi a trăi singur.                                                             A    F

„Solitar” înseamnă a acţiona împreună cu alţi oameni, a fi recompensat sau a fi       sancţionat

împreună cu alţii.                                                                                                           A    F

Guvernul este singura instituţie din România care are dreptul să adopte legi.            A     F

Parlamentul este singura instituţie din România care are dreptul să adopte legi.        A    F

3).        Asociază fiecărui termen din coloana stângă, explicaţia corespunzătoare din coloana dreaptă:

1. Politică

a. principiu cf. căruia instituţiile locale pot lua şi singure decizii

2. Autonomie

b. consultare a electoratului în legătură cu o problemă majoră a statului

3. Descentralizare

c. participare la treburile publice

4. Referendum

d. principiu cf. căruia instituţiile locale pot lua unele decizii în teritoriu, fără a mai consulta instituţiile centrale

4).        Scrie  două sensuri ale termenului „politică”. Construieşte cu fiecare dintre cele două sensuri câte

            o propoziţie.

5).        Asociază fiecărui instanţe juridice din coloana stângă, o poziţie din coloana dreaptă,

            corespunzătoare locului pe care îl deţine în ierarhia justiţiei din România:

Tribunalul

1.

Judecătoria

2.

Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie

3.

Curtea de Apel

4.

6).        Scrie, la alegere, două trăsături ale judecătorilor sau ale procurorilor.

7).        Enumără, la alegere, câte două atribuţii interne, externe şi militare ale Preşedintelui.

8).        Explică, la alegere, patru din următorii termeni: „mandat”, „a revoca”, „graţiere”, „vot liber-exprimat”, „vot universal”, „vot secret”, „mandat de cenzură”, „a promulga”.

9).        Completează spaţiile goale din textul de mai jos cu termenii adecvaţi:

            În plan local, autorităţile administraţiei publice sunt, în judeţe, Prefecturile şi

             ………………… iar în oraşe, comune, municipii ………………şi Primăriile.

 

BAREM :

Subiectul :

Punctajul :

1

1 p

2

1 p

3

1 p

4

1,50p

5

1 p

6

0,50 p

7

1,50 p

8

1 p

9

O,50p

Oficiu

1 p

Total

10 p

Inapoi 

B. Testul de evaluare finală administrat claselor a VIII - a.

 

Obiective:

O1(de cunoaştere):

-              să explice ce este dreptatea;

-              să selecteze varianta de răspuns corect pentru: criteriile de realizare a dreptăţii distributive şi corective, forma de discriminare pe baza criteriului naţionalităţii ş.a.

-              să enumere cerinţe ale dreptăţii corective, tipuri de pedepse pentru fapte penale;

O2 (de comprehensiune):

-              să completeze spaţiile goale cu termeni adecvaţi de cultură civică.

O3 (de analiză):

-              să asocieze diferite tipuri de dreptate şi tipuri de elemente ale sistemului de drept cu termenii adecvaţi

O4 (de sinteză):

-              să construiască situaţii civice care să se refere la încălcarea egalităţii de şanse

O5 (de evaluare):

-              să propună soluţii de înlăturare a nedreptăţi produse prin încălcarea egalităţii de şanse

-              să argumenteze modul în care încălcarea anumitor activităţi conduce la discriminări.

 

Obiectiv

Itemi

Punctaj

O1

I1: Ce este dreptatea? Completează spaţiile goale cu cuvintele potrivite: Dreptatea  este un principiu moral care cere ca fiecăruia să i se dea ………………….şi să i se respecte  ……………………….

0,50p

I2: Afirmaţiile de mai jos sunt adevărate sau false. Bifează conform opţiunii tale, fie A, fie F.

Unul din criteriile de realizare a dreptăţii distributive este capacitatea. A   F

Unul din criteriile de realizare a dreptăţii corective este nevoia.                  

A   F

Discriminarea în funcţie de naţionalitate se numeşte antisemitism.         A   F

Când un abuz judiciar se face cu intenţie, atunci se comite o eroare judiciară.   

A   F

1p

I3: Care sunt cele trei cerinţe care trebuie realizate pentru a răspunde drept unei fapte rele? Dacă sunt respectate aceste trei cerinţe, care formă a dreptăţii este realizată?

a). ……………………….                                

b). ……………………….

c). ……………………….

           Dreptatea ………………………………

1p

I4: Enumără patru tipuri de pedepse care pot fi acordate oamenilor care comit fapte penale.

1p

O2

I5: Completează spaţiile goale din text cu noţiunile adecvate: Rolul egalităţii şanselor este de a echilibra ……………. fireşti dintre persoane, dând fiecăreia posibilitatea formală să poată desfăşura orice activitate. Când se încalcă egalitatea şanselor, se produc ………………….

0,50p

O3

I6: Asociaţi fiecărui termen din coloana stângă, termenul corespunzător din coloana dreaptă:

1. drept penal

a. pedeapsă bănească

2. drept civil

b. merite

3. dreptate procedurală

c. pedeapsă cu suspendare

4. dreptate distributivă

d. justiţie

 

1p

 

O4

I7: Construieşte o situaţie civică care să se refere la încălcarea egalităţii de

şanse pentru o persoană. Propune o soluţie de înlăturare a acestei nedreptăţi

şi specifică care formă a dreptăţii este implicată în rezolvarea pozitivă a

acestei situaţii.

 

2p

O5

I8: Enumără patru tipuri de activităţi (din lista dezbătută la lecţia „Egalitatea şanselor) care, dacă sunt încălcate, duc la încălcarea egalităţii de şanse. Alege două dintre aceste activităţi şi argumentează pentru fiecare în parte, modul în care încălcarea lor duce la discriminări.

2p

Inapoi 

Test de evaluare finală a VIII a

 

1).        Ce este dreptatea? Completează spaţiile goale cu cuvintele potrivite:

Dreptatea  este un principiu moral care cere ca fiecăruia să i se dea ………………….

şi să i se respecte  ……………………….

2).        Care sunt cele trei cerinţe care trebuie realizate pentru a răspunde drept unei fapte rele?

Dacă sunt respectate aceste trei cerinţe, care formă a dreptăţii este realizată?

a). ……………………….                                

b). ……………………….

c). ……………………….

            Dreptatea ………………………………

3).        Asociaţi fiecărui termen din coloana stângă, termenul corespunzător din coloana dreaptă:

1. drept penal

a. pedeapsă bănească

2. drept civil

b. merite

3. dreptate procedurală

c. pedeapsă cu suspendare

4. dreptate distributivă

d. justiţie

4).        Afirmaţiile de mai jos sunt adevărate sau false. Bifează conform opţiunii tale, fie A, fie F.

Unul din criteriile de realizare a dreptăţii distributive este capacitatea.                      A         F

Unul din criteriile de realizare a dreptăţii corective este nevoia.                                 A         F

Discriminarea în funcţie de naţionalitate se numeşte antisemitism.                             A         F

Când un abuz judiciar se face cu intenţie, atunci se comite o eroare judiciară.          A         F

5).        Completează spaţiile goale din textul de mai jos cu noţiunile adecvate :

Rolul egalităţii şanselor este de a echilibra ……………. fireşti dintre persoane, dând

fiecăreia posibilitatea formală să poată desfăşura orice activitate. Când se încalcă

egalitatea şanselor, se produc ………………….

6).        Enumără patru tipuri de pedepse care pot fi acordate oamenilor care comit fapte penale.

7).        Enumără patru tipuri de activităţi (din lista dezbătută la lecţia „Egalitatea şanselor) care,

            dacă sunt încălcate, duc la încălcarea egalităţii de şanse. Alege două dintre aceste activităţi

            şi argumentează pentru fiecare în parte, modul în care încălcarea lor duce la discriminări.

8).        Construieşte o situaţie civică care să se refere la încălcarea egalităţii de şanse pentru o persoană. Propune o soluţie de înlăturare a acestei nedreptăţi şi

            specifică care formă a dreptăţii este implicată în rezolvarea pozitivă a acestei situaţii.

BAREM :

Subiectul:

Punctajul:

1

0,5 p

2

1 p

3

1 p

4

1p

5

0,5 p

6

1 p

7

2 p

8

2 p

Oficiu

1 p

Total

10 p

 Inapoi

           

Interpretare comparativă teste iniţiale - teste finale

 

Exemplu VII …

 

 

Clasa

test iniţial /

test final

 

Număr elevi testaţi

 

 

Nota

 

Punctaj

 

Număr elevi

 

% elevi

 

% punctaj

 

VII …

test iniţial

 

 

 

 

 

 

 

Media:  

 

 

VII …

test final

 

 

 

 

 

 

 

Media:

 

Pe baza tabelului de mai sus, care compară rezultatele obţinute în urma testării de  către elevii clasei ……………………………………………………………………………………………………….

Inapoi

 

Model de test iniţial - clasa a VII a

 

Nume, prenume:                                Clasa:                                     Data:                            

1. Încercuiţi răspunsul corect.                                                                                                              1p

Pe un act de identitate semnătura:

a). este obligatorie, fără ea actul nu este valabil.

b).este facultativă, pentru că semnătura poate fi schimbată în timp.

2. Notaţi cu A ( adevărat ) sau F ( fals ) în dreptul fiecărei afirmaţii :                                                          4p                        

România, ca regim politic, este democratică.

 

România, ca formă de guvernământ, este monarhie.

 

Toţi cetăţenii unui stat (fie minori, fie majori) au aceleaşi drepturi politice.         

 

Cetăţenii României sunt egali în drepturi şi obligaţii.

 

România, ca regim politic, este regim comunist.

 

În fruntea fiecărui judeţ există câte un guvern.

 

Toţi cetăţenii unui stat (fie minori, fie majori) au dreptul să voteze preşedintele.

 

În fruntea fiecărui judeţ există câte o prefectură.

 

3. Oamenii beneficiază, în cadrul oricărui stat democratic, de următoarele categorii de drepturi:

politice, economice,  culturale ş.a.

Daţi câte un exemplu pentru fiecare categorie de drepturi anterior menţionată.                                       1,50p

4. Daţi patru exemple de drepturi ale copilului studiate în clasele a III a şi a IV a la disciplina „Educaţie moral-civică”.                                                                                                                                                 1,00p

 

5.  Daţi şase exemple de instituţii, fie centrale, fie locale, ale statului român.                                           1,50p

Inapoi 

 Model de test iniţial - clasa a VII a – corectat – 

 

Nume, prenume:                    Clasa:                                                 Data:                            

 

1. Încercuiţi răspunsul corect.                                                                                                                       1p

Pe un act de identitate semnătura:

a). este obligatorie, fără ea actul nu este valabil.

b).este facultativă, pentru că semnătura poate fi schimbată în timp.

 

2. Notaţi cu A ( adevărat ) sau F ( fals ) în dreptul fiecărei afirmaţii :                                                       4p                          

România, ca regim politic, este democratică.

 

România, ca formă de guvernământ, este monarhie.

 

Toţi cetăţenii unui stat (fie minori, fie majori) au aceleaşi drepturi politice.         

 

Cetăţenii României sunt egali în drepturi şi obligaţii.

 

România, ca regim politic, este regim comunist.

 

În fruntea fiecărui judeţ există câte un guvern.

 

Toţi cetăţenii unui stat (fie minori, fie majori) au dreptul să voteze preşedintele.

 

În fruntea fiecărui judeţ există câte o prefectură.

 

 

3. Oamenii beneficiază, în cadrul oricărui stat democratic, de următoarele categorii de drepturi:

politice, economice,  culturale ş.a.

Daţi câte un exemplu pentru fiecare categorie de drepturi anterior menţionată.                                  1,50p

 

4. Daţi patru exemple de drepturi ale copilului studiate în clasele a III a şi a IV a la disciplina „Educaţie moral-civică”.                                                                                                                                                      1,00p

 

5.  Daţi şase exemple de instituţii, fie centrale, fie locale, ale statului român.                                      1,50p

 

 Răspunsuri corecte: 

1.      a).

 2.    

România, ca regim politic, este democratică.

A

România, ca formă de guvernământ, este monarhie.

F

Toţi cetăţenii unui stat (fie minori, fie majori) au aceleaşi drepturi politice.         

F

Cetăţenii României sunt egali în drepturi şi obligaţii.

A

România, ca regim politic, este regim comunist.

F

În fruntea fiecărui judeţ există câte un guvern.

F

Toţi cetăţenii unui stat (fie minori, fie majori) au dreptul să voteze preşedintele.

F

În fruntea fiecărui judeţ există câte o prefectură.

A

 3. Oamenii beneficiază, în cadrul oricărui stat democratic, de următoarele categorii de drepturi:

- politice: dreptul la vot ş.a.       - economice: dreptul la muncă ş.a.           - culturale: dreptul la educaţie ş.a.

 4. Exemple de drepturi ale copilului: dreptul la un nume; dreptul la familie; dreptul la viaţă, dreptul la joacă ş.a.

 5.  Exemple de instituţii ale statului român: Preşedinte,Guvern, Primărie, Prefectură; Poliţie, Judecătorie ş.a.

 Inapoi 

 Model de test final - clasa a VII a

 

Nume, prenume:                                            Clasa:                                                            Data:                          

 

1. Stabileşte corespondenţa dintre cele două coloane :                                                                                 1p

1. prima „generaţie” de drepturi

a. drepturi specifice, de exemplu ale copilului, ale femeii,

    ale persoanelor de vârsta a treia

2. drepturi naturale

b. drepturi economice, sociale şi culturale

3. a doua „generaţie” de drepturi

c. dreptul la viaţă, la libertate, la căutarea fericirii

4. a treia „generaţie” de drepturi

d. drepturi politice şi civile

2. Ce este grupul social? Dă două exemple de grupuri sociale.                                                                    1p.

3. Ce este statul?                                                                                                                                             1p

4. Scrie câte un exemplu de:                                                                                                                        1,50p

a). monarhie absolutistă (din epoca medievală), monarhie constituţională parlamentară (din epoca contemporană), republică prezidenţială şi republică parlamentară (din epoca contemporană)

b). Scrie câte un exemplu de stat cu regim fascist (din timpul celui de-al doilea război mondial), regim comunist  (din trecut).                                                                                                                            

5. Explică în ce constă principiul separării puterilor în cadrul statelor democratice                                       1p

6. Completează spaţiile goale cu termenii potriviţi învăţaţi la Cultură civică:                                                1p

Parlamentul României este ales de către ……………. prin vot ……………, direct, egal, ………….. şi ……… ………… pentru un ……………… de 4 ani.

7. Explică următorii termeni: a adopta, democraţie reprezentativă, electorat, mass-media, referendum    0,50p

 Răspunsuri corecte:

1.

1. prima „generaţie” de drepturi

d. drepturi politice şi civile

2. drepturi naturale

c. dreptul la viaţă, la libertate, la căutarea fericirii

3. a doua „generaţie” de drepturi

b. drepturi economice, sociale şi culturale

4. a treia „generaţie” de drepturi

a. drepturi specifice, de exemplu ale copilului, ale femeii, ale persoanelor de vârsta a treia

 2. Grupul social: asociere sau reunire de persoane pt. realizarea unui scop comun   Exemple: familia, clasa.                                                              

3. Statul: puterea care organizează şi reglementează viaţa unei comunităţi de pe un teritoriu care are graniţe

4.                    

a). monarhie absolutistă (din epoca medievală) – Anglia ş.a.

monarhie constituţională parlamentară (din epoca contemporană) – Spania ş.a.

republică prezidenţială – S. U.A. ş.a.

republică parlamentară (din epoca contemporană) – Italia ş.a.

b). stat cu regim fascist (din timpul celui de-al doilea război mondial) – Germania ş.a.

     stat cu regim comunist  (din trecut) – Bulgaria ş.a.                                                                                                        

5.  Principiul separării puterilor în cadrul statelor democratice: puterea de stat, una singură, se împarte în trei părţi numite tot puteri, care sunt realizate de instituţii diferite, care însă se completează şi colaborează reciproc (…).                       

6.  Parlamentul României este ales de către electorat  prin vot universal,  direct, egal, secret şi liber - exprimat pentru un mandat de 4 ani.

 7. a adopta: a vota …

 democraţie reprezentativă: stat în care puterea este acordată unor reprezentanţi, prin vot …

 electorat: toţi cetăţenii unui stat care au drept de vot

 mass-media: toate mijloacele de informare în masă

 referendum : consultare a întregului electorat în legătură cu o problemă majoră pt. stat.

Inapoi

 Model de test iniţial - clasa a VIII a

 

Nume, prenume:                                            Clasa:                                                            Data:                          

 

1. Notaţi cu A ( adevărat ) sau F ( fals ) în dreptul fiecărei afirmaţii:                                                                   1p

I.                    În Atena a funcţionat democraţia directă.                                                       …   

II.                 Democraţia este singurul mod de organizare socială umană.                             …

III.               Democraţia presupune domnia majorităţii şi protecţia minorităţilor.                   …                       

IV.              „Demos” înseamnă putere iar „cratos” înseamnă popor                                    …

2. Stabiliţi corespondenţa dintre cele două coloane:                                                                                           1p               

1. 1689

a. adoptarea Constituţiei S.U.A.

2. 1787

b. este practicată azi şi în republici şi în monarhii

3. valorile democratice

c. Declaraţia Drepturilor (Anglia)

4. democraţie reprezentativă

d. idealuri

3. Explicaţi: a).ce sunt valorile democratice; b) de ce în prezent este imposibilă practicarea democraţiei directe   2p

 

4. Completaţi rebusul:              A                                                                                                                     3p

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                               B                 

1„ popor “ în limba greacă

6 principiu democratic care arată mai multe opinii,credinţe ..

2 normă juridică care trebuie respectată de toţi

7 patria democraţiei antice

3 instituţia care are putere legislativă în România

8 principiu democratic : faci ce vrei, dar în limitele legii

4 cea mai mare parte a unei colectivităţi

9 „ femeia cu balanţa“

5 om politic atenian din secolul V î.H.

10 şanse pentru toţi

Pe coloana A-B veţi descoperi termenul cheie al rebusului

  Răspunsuri corecte:

1.                                                                                                                                                                                  

I.                    În Atena a funcţionat democraţia directă.                                                              A        

II.                 Democraţia este singurul mod de organizare socială umană.                                     F

III.               Democraţia presupune domnia majorităţii şi protecţia minorităţilor.                           A                        

IV.              „Demos” înseamnă putere iar „cratos” înseamnă popor                                            F

 2. Stabiliţi corespondenţa dintre cele două coloane:                                                                                           

1. 1689

c. Declaraţia Drepturilor (Anglia)

2. 1787

a. adoptarea Constituţiei S.U.A.

3. valorile democratice

d. idealuri

4. democraţie reprezentativă

b. este practicată azi şi în republici şi în monarhii

3. valorile democratice: idei, credinţe, convingeri considerate importante pt. oameni, care există şi fincţionează numai dacă cetăţenii şi autorităţile le respectă; În prezent este imposibilă practicarea democraţiei directe pt. că statele actuale sunt întinse ca teritoriu şi au populaţii numeroase.

 4. rebusul completat:                            A                                                                                                          

1

 

 

 

 

 

D

E

M

O

S

 

 

 

2

 

 

 

 

L

E

G

E

 

 

 

 

 

 

3

P

A

R

L

A

M

E

N

T

 

 

 

 

 

4

 

 

M

A

J

O

R

I

T

A

T

E

 

 

5

 

P

E

R

I

C

L

E

 

 

 

 

 

 

6

 

 

P

L

U

R

A

L

I

S

M

 

 

 

7

 

 

 

 

 

A

T

E

N

A

 

 

 

 

8

L

I

B

E

R

T

A

T

E

 

 

 

 

 

9

 

J

U

S

T

I

Ţ

I

E

 

 

 

 

 

10

 

 

 

 

 

E

G

A

L

I

T

A

T

E

                                                            B                

1„ popor “ în limba greacă

6 principiu democratic care arată mai multe opinii,credinţe ..

2 normă juridică care trebuie respectată de toţi

7 patria democraţiei antice

3 instituţia care are putere legislativă în România

8 principiu democratic : faci ce vrei, dar în limitele legii

4 cea mai mare parte a unei colectivităţi

9 „ femeia cu balanţa“

5 om politic atenian din secolul V î.H.

10 şanse pentru toţi

 Inapoi

Test final - clasa a VIII a

 

Nume, prenume:                                            Clasa:                                                            Data:                          

 

1. Notează cu A ( adevărat ) sau F ( fals ) în dreptul fiecărei afirmaţii :                                                              1p

Puterea legislativă are rolul de a pune în aplicare legile.                                 …      

Democraţia nu este singurul mod de organizare socială umană.                     …

Pluripartidismul  presupune existenţa unui singur partid politic                       …                        

„Demos” înseamnă putere iar „cratos” înseamnă popor                                …

 

2. Scrie câte două exemple de drepturi politice şi civile ale cetăţeanului român.                                                 1p                                                         

3. Prezintă: o situaţie de încălcare a unei norme morale; o situaţie de încălcare a unei norme juridice.                 1p

 

4. Stabileşte corespondenţele corecte între cele două coloane :                                                                        1p

1. autoritatea prietenului

a. autoritate ce se întemeiază pe lege

2. stare naturală

b. autoritate ce se întemeiază pe calităţi deosebite

3. stare socială

c. nu există norme, stat şi constrângere

4. autoritatea judecătorului

d. oamenii renunţă la libertatea lor absolută

5. Ce este dreptatea distributivă? Care  sunt soluţiile de realizare a dreptăţii distributive propuse de Aristotel şi

   de către Marx? Construieşte câte un exemplu de dreptate distributivă pentru fiecare dintre cele soluţii             2p

6. Asociază (folosind săgeţi) fiecărui termen din coloana stângă,definiţia corespunzătoare din coloana dreaptă:   1p

Uzufruct

Dreptul de a folosi bunul tău cum crezi de cuviinţă

Posesie

Dreptul de a înstrăina bunul tău

Dispoziţie

Dreptul de a avea concret un bun al tău

Utilizare

Dreptul de a culege roadele bunului respectiv

Răspunsuri corecte:

 1.

Puterea legislativă are rolul de a pune în aplicare legile.                           F        

Democraţia nu este singurul mod de organizare socială umană.               A

Pluripartidismul  presupune existenţa unui singur partid politic                 F                       

„Demos” înseamnă putere iar „cratos” înseamnă popor                          F

 2.         Exemple de drepturi politice: dreptul la vot, dreptul de a fi ales în funcţii de conducere

            Exemple de drepturi civile: dreptul la viaţă, dreptul la opinie proprie ş.a.

 3.          - un elev nu-şi respectă profesorul de cultură civică ş.a.

 - un cetăţean nu - şi plăteşte taxele şi impozitele către stat ş.a.

4.

1. autoritatea prietenului

b. autoritate ce se întemeiază pe calităţi deosebite

2. stare naturală

c. nu există norme, stat şi constrângere

3. stare socială

d. oamenii renunţă la libertatea lor absolută

4. autoritatea judecătorului

a. autoritate ce se întemeiază pe lege

 5.

Dreptatea distributivă: formă de dreptate care constă în acordarea de recompense sau sancţiuni în funcţie de anumite criterii (nevoi, merite …) ş.a. m.d.

 Soluţiile de realizare a dreptăţii distributive propuse de Aristotel: meritele oamenilor;

Soluţiile de realizare a dreptăţii distributive propuse de Marx: nevoile oamenilor.

 6.

Uzufruct

de a culege roadele bunului respectiv

Posesie

Dreptul de a avea concret un bun al tău

Dispoziţie

Dreptul de a înstrăina bunul tău

Utilizare

Dreptul de a folosi bunul tău cum crezi de cuviinţă Dreptul

 Inapoi

 


Home Despre mine Cultură Civică Activităţi didactice Biblioteca virtuală ABC-ul democraţiei Guest Book

 Copyright Dorin Nemeş©  2010
Pentru probleme si intrebari privind acest  Web site contactaţi  dorinnemes@yahoo.com.
Last updated: 10-05-2010.