BluePink BluePink
XHost
Servere virtuale de la 20 eur / luna. Servere dedicate de la 100 eur / luna - servicii de administrare si monitorizare incluse. Colocare servere si echipamente de la 75 eur / luna. Pentru detalii accesati site-ul BluePink.

Teste cultură civică cl. a VIII - a


Home
Up
Despre mine
Cultură Civică
Activităţi didactice
Biblioteca virtuală
ABC-ul democraţiei
Guest Book

 

Test - Libertatea

Test - Valori şi principii

Test - Autoritatea; Autoritatea ๎n regimurile democratice

Test - Cetăţeanul şi autoritatea

Test - Dreptatea nr. 1

Test - Dreptatea nr. 2

Test - Dreptatea nr. 3

Test - Dreptatea

Test - Drepturi şi ๎ndatoriri cetăţeneşti

Test - final a VIII a

Test - iniţial a VIII a nr. 1

Test - iniţial a VIII a nr. 2

Test - iniţial  

Test - Proprietatea nr. 1

Test - Proprietatea nr. 2

Test - sumativ Dreptatea

Test - sumativ Dreptatea cu barem

Test - Valori şi principii nr. 1

Test - Valori şi principii nr. 2

 

Test - Libertatea

Nume, prenume:                                                                        Clasa:                                       Data:                                                 

 

1. Scrie patru exemple de drepturi politice ale cetăţeanului romโn.                                                                           1p

2. Prezintă: o situaţie ๎n care un om ๎ncalcă o normă morală; o situaţie ๎n care un om ๎ncalcă o normă juridică.           1p

3. Descrie, pe scurt, importanţa transformării controlului social ๎n autocontrol / Ce este socializarea?                          1p

4. Scrie o obligaţie majoră pe care o ai ๎n şcoala din care faci parte. Faţă de cine ai această obligaţie? Ce avantaj

    poţi avea dacă ๎ţi ๎ndeplineşti obligaţia? Ce se poate ๎ntโmpla dacă nu ๎ţi  ๎ndeplineşti obligaţia?                              1p

3. Explică ๎n ce constă legătura dintre dreptul la educaţie şi obligaţia de a frecventa şcoala. Arată minim două

    responsabilităţile care ๎i sunt asociate dreptului la educaţie.                                                                                  1p

4. Constituţia garantează persoanelor secretul corespondenţei. Ce faci ๎n situaţia următoare: „Găseşti ๎n cutia ta de

    scrisori o vedere adresată unui coleg de clasă, vecin de bloc cu tine, care te ia deseori peste picior”.                       1p

Inapoi

 

 

Test - Valori si principii

 

Nume, prenume:                                                                        Clasa:                                       Data:                                                 

 

1. Explicaţi unul din următoarele principii democratice: autoritatea, pluralismul, separarea puterilor.                                 2p

2. Explicaţi două din următoarele principii democratice: libertatea, responsabilitatea, dreptatea, reprezentativitatea.           2p  

3. Stabiliţi corespondenţa dintre cele două coloane:                                                                                                     1p

1. a decide ce să faci cu lucrul tău (să-l vinzi, să-l donezi)

a. domnia legii

2. formă de democraţie directă ๎n cadrul democraţiei reprezentative

b. referendum

3. a culege roadele bunului tău

c. dispoziţie

4. legile sunt respectate şi nimeni nu este mai presus de lege

d. uzufruct

4. Explicaţi, la alegere, ce sunt principiile democratice sau ce sunt valorile democratice.                                                 1p

5. Care sunt cele două cauze majore ale dispariţiei democraţiei directe? / Ce ๎nseamn㠄democratizare”?                        1p

Inapoi

 

 

Test - Autoritatea; Autoritatea ๎n regimurile democratice

 

Nume, prenume:                                                                        Clasa:                                       Data:                                                 

 

1. Ce este autoritatea? Scrieţi două sensuri ale acestui termen; construiţi cโte o propoziţie cu fiecare din cele două sensuri.    2p 

2. Stabiliţi corespondenţele corecte ๎ntre cele două coloane :                                                                                             1p

1. autoritatea prietenului

a. autoritate ce se ๎ntemeiază pe lege

2. stare naturală

b. autoritate ce se ๎ntemeiază pe calităţi deosebite

3. stare socială

c. nu există norme, stat şi constrโngere

4. autoritatea judecătorului

d. oamenii renunţă la libertatea lor absolută

3. Explicaţi, la alegere: a).autoritatea care se ๎ntemeiază pe tradiţie; b). autoritatea care se ๎ntemeiază pe legi.                       2p

4. Ce este revizia constituţională a legilor?                                                                                                                      1p

5. Comentaţi la alegere, una din următoarele forme de manifestare a autorităţii:                                                                 1p

I. impunerea unor păreri, convingeri, reguli, comportamente;

II. adoptarea unor decizii;

III stabilirea unor interdicţii;

IV acordarea unor recompense sau sancţiuni.

Inapoi

 

 

Test - Cetăţeanul şi autoritatea

 

Nume, prenume:                                                                        Clasa:                                       Data:                                                 

 

1. Enumără, exceptโnd votul, două căi prin care cetăţeanul are acces la treburile publice                                                            2p

-

-

2. Enumără două drepturi şi două obligaţii ale cetăţeanului faţă de autorităţi.                                                                            1p

Drepturi:  -

               -

Obligaţii:  -

               -

3. Completează spaţiile libere cu cuvintele potrivite: „Normele sociale au rolul de a …………… acţiunile oamenilor ๎n societate     2p

şi de a le indica ce este ……….. şi ce este ……………, ce este ……….....şi ce este ………………, ce este ……………. şi ce este …………...

Ele ne arată ce ……………………. trebuie să avem ๎n diferite contexte sociale”.                                                                                                    

4. Explică cel puţin 4 dintre următorii termenii: democratizare, democraţie liberală, valori democratice, principii democratice,

autoritate, libertate, proprietate, separarea puterilor, spaţiu privat, spaţiu public, revizie constituţională, totalitarism.                          2p

Inapoi

 

 

Test - Dreptatea nr. 1

 

Nume, prenume:                                                        Clasa:                                     Data:                                   

 

1). Ce este dreptatea? Completează spaţiile goale cu cuvintele potrivite: Dreptatea este un principiu moral care

cere ca fiecăruia să i se dea ………………………………………….şi să i se respecte  ……………………….

2). Ce ๎nseamn㠄a fi drept”?

3). Ce este dreptatea distributivă?

4). Criterii de realizare a dreptăţii distributive.

5). Afirmaţiile de mai jos sunt adevărate sau false. Bifează conform opţiunii tale, fie A, fie F.

Unul din criteriile de realizare a dreptăţii distributive este inteligenţa.                   A         F

Unul din criteriile de realizare a dreptăţii corective este nevoia.                             A         F

Teama şi ura faţă de străini se numeşte demagogie.                                                A         F

            Aprecierile răuvoitoare la adresa altor etnii sunt specifice şovinismului.                     A         F

6).     6). Construieşte o situaţie civică care să se refere la realizarea dreptăţii distributive, ๎n funcţie de unul din criteriile

             de realizare a acesteia.  

BAREM:

Subiectul:

Punctajul:

1

0,50 p

2

1 p

3

1 p

4

3, 50 p

5

1 p

6

1 p

Oficiu

1 p

Total

10 p

Inapoi

 

 

Test - Dreptatea nr. 2

 

Nume, prenume:                                                        Clasa:                                     Data:                                   

 

1).        Ce este dreptatea? Completează spaţiile goale cu cuvintele potrivite:                                                                        0, 5 p

Dreptatea  e  un principiu moral care cere ca fiecăruia să i se dea …………………………………………………. şi să i se

respecte  ……………………….

2).        Care sunt cele trei cerinţe care trebuie realizate pentru a răspunde drept unei fapte rele?                                            1 p

Dacă sunt respectate aceste trei cerinţe, care formă a dreptăţii este realizată?

a). ………………………………………………………………………………………………………………………           

b). ………………………………………………………………………………………………………………………

c).……………………………………………………………………………………………………………………….           

Dreptatea ………………………………

3).        Asociaţi fiecărui termen din coloana stโngă, termenul corespunzător din coloana dreaptă:                                          1 p

1. Marx

a. este un ideal

 

2. egalitatea

b. este realizată după merite

 

3. dreptatea procedurală

c. dreptate distributivă după nevoi

 

4. dreptatea distributivă

d. este ๎nfăptuită prin justiţie

 

4).        Afirmaţiile de mai jos sunt adevărate sau false. Bifează conform opţiunii tale, fie A, fie F.                                         1 p

Unul din criteriile de realizare a dreptăţii distributive este inteligenţa.                   A               F

Unul din criteriile de realizare a dreptăţii corective este nevoia.                           A               F

Şovinismul presupune aprecieri răuvoitoare la adresa altor etnii.                         A               F

Xenofobia desemnează teama şi ura faţă de străini.                                          A                F                                                                 5).        Completează spaţiile goale din textul de mai jos cu noţiunile adecvate:                                                                      0,5 p

Egalitatea ๎nseamnă a se acorda tuturor oamenilor aceleaşi ………………….. şi ………………….., fără deosebire de ……….,

culoarea pielii, …………………., ………, religie ş.a.

6).     Enumără patru tipuri / forme de egalitate.                                                                                                                  1 p

7).     Construieşte un exemplu de situaţie civică care să se refere la realizarea dreptăţii distributive ๎n funcţie de criteriul propus de

         Aristotel ori de Marx.  Specifică despre care criteriu este vorba ๎n exemplul tău. Adu un argument că rezolvarea acestei situaţii

         propusă de tine este cea mai potrivită.                                                                                                                                2 p

8).     Enumără cele 2 soluţii ๎ncercate de ţările democratice, puternic industrializate, atunci cโnd au ๎nţeles că egalitatea deplină

          nu poate fi realizată prin desfiinţarea proprietăţii private. Argumentează care din cele două soluţii este cea mai bună.               2 p

Inapoi

 

 

Test - Dreptatea nr. 3 

 

Nume, prenume:                                                        Clasa:                                     Data:                                   

 

1). Ce este dreptatea? / Ce ๎nseamn㠄a fi drept”?                                                                                             1p

2). Ce este dreptatea distributivă?                                                                                                                     1p

3). Afirmaţiile de mai jos sunt adevărate sau false. ฮncercuieşte conform opţiunii tale, fie A, fie F.                          1p

Unul din criteriile de realizare a dreptăţii distributive este averea                                        A         F

Unul din criteriile de realizare a dreptăţii corective este nevoia.                                           A         F

Normele sunt neschimbătoare.                                                                                              A         F

Să nu furi este atโt o normă morală, cโt şi una juridică.                                                           A         F

4). Care este valoarea care stă la baza următoarelor norme:                                                                                1p

 „Meseria e brăţară de aur” …………………………   „Ulciorul nu merge de multe ori la ap㔠……………………

„Omul sfinţeşte locul” ….. …………………………   „Cine nu are bătrโni să-şi cumpere” ………………………...

5). Ce sunt valorile?                                                                                                                                        1p

6). Ce sunt normele morale ?                                                                                                                           1p

7). Ce sunt normele juridice?                                                                                                                           1p

Inapoi

 

 

Test - Dreptatea

 

Nume, prenume:                                                        Clasa:                                     Data:                                   

 

1). Ce este dreptatea? Completează spaţiile goale cu cuvintele potrivite: Dreptatea este un principiu moral care cere ca fiecăruia să i se

dea ………………………………………….şi să i se respecte  ……………………….

2). Ce ๎nseamn㠄a fi drept”?

3). Ce este dreptatea distributivă?

4). Criterii de realizare a dreptăţii distributive.

5). Afirmaţiile de mai jos sunt adevărate sau false. Bifează conform opţiunii tale, fie A, fie F.

Unul din criteriile de realizare a dreptăţii distributive este inteligenţa.                     A         F

Unul din criteriile de realizare a dreptăţii corective este nevoia.                              A         F

Teama şi ura faţă de străini se numeşte demagogie.                                                 A         F

            Aprecierile răuvoitoare la adresa altor etnii sunt specifice şovinismului.                      A         F

6).     6). Construieşte o situaţie civică care să se refere la realizarea dreptăţii distributive, ๎n funcţie de unul din criteriile de realizare a acesteia.

Inapoi

 

 

 

Test - Drepturi şi ๎ndatoriri cetăţeneşti

 

Nume, prenume:                                                        Clasa:                                     Data:                                   

 

1. Completează spaţiile libere cu termenii potriviţi: ฮn Romโnia, drepturile şi libertăţile fundamentale sunt cuprinse ๎n             1 p

………………………… (1991), la Titlul II, Capitolul II, ele fiind stabilite ๎n concordanţă cu ……………………………………

…………… …………………………… (…….) şi cu ……………………………………………..……….(1950).

2. Scrie, ๎n spaţiile libere, drepturile potrivite:   Drepturile şi libertăţile pot fi clasificate ๎n multe feluri.                             3 p

a). după domeniul la care se referă, drepturile şi libertăţile pot fi:

- politice        ex: dreptul la vot, de a fi ales, …………………………………………………….., …………………………….. ş.a.

- economice   ex: dreptul la ……………, la protecţia socială a muncii, la …………………………., la ……………...……...... ş.a.

- sociale şi culturale  ex:  dreptul la ……………………….., la ………………………………….…., la …………………….... ş.a.

 b). după fundamentul lor, drepturile şi libertăţile pot fi:

- civile: cele care fundamentează libertatea personală ex: libertatea de ……………..….., de …………………….., ……………. ………………………………, ……………………………………………………..…. ş.a.

3. Scrie, ๎n spaţiile libere, ๎ndatoririle potrivite: ฮn Romโnia, ๎ndatoririle fundamentale sunt ๎nscrise ๎n Constituţie la          1 p

Titlul II, Capitolul III.     Exemple de ๎ndatoririle fundamentale: ………………………………………..., …………………………

………………………….., contribuţia la …………………………………………………………………………………………...,

exercitarea ………………………………………………………………………………………………………………………….. .

4. Explică, la alegere, patru (4) dintre următorii termeni: democratizare, democraţie liberală, democraţie reprezentativă,    2 p

anomie, contencios administrativ, pluralism, libertate, responsabilitate, dreptate, domnia legii.

Inapoi

 

 

Test - final a VIII a

 

Nume, prenume:                                                        Clasa:                                     Data:                                   

 

1. Notează cu A ( adevărat ) sau F ( fals ) ๎n dreptul fiecărei afirmaţii:                                                    1p

Puterea legislativă are rolul de a pune ๎n aplicare legile.                                  …      

Democraţia nu este singurul mod de organizare socială umană.                       …

Pluripartidismul  presupune existenţa unui singur partid politic                        …                       

„Demos” ๎nseamnă putere iar „cratos” ๎nseamnă popor                                 …

 

2. Scrie cโte două exemple de drepturi politice şi civile ale cetăţeanului romโn.                                       1p                                                         

3. Prezintă: o situaţie de ๎ncălcare a unei norme morale; o situaţie de ๎ncălcare a unei norme juridice.       1p

4. Stabileşte corespondenţele corecte ๎ntre cele două coloane :                                                              1p

1. autoritatea prietenului

a. autoritate ce se ๎ntemeiază pe lege

2. stare naturală

b. autoritate ce se ๎ntemeiază pe calităţi deosebite

3. stare socială

c. nu există norme, stat şi constrโngere

4. autoritatea judecătorului

d. oamenii renunţă la libertatea lor absolută

5. Ce este dreptatea distributivă? Care  sunt soluţiile de realizare a dreptăţii distributive propuse de Aristotel şi

   de către Marx? Construieşte cโte un exemplu de dreptate distributivă pentru fiecare dintre cele soluţii              2p

6. Asociază (folosind săgeţi) fiecărui termen din coloana stโngă,definiţia corespunzătoare din coloana dreaptă:     1p

Uzufruct

Dreptul de a folosi bunul tău cum crezi de cuviinţă

Posesie

Dreptul de a ๎nstrăina bunul tău

Dispoziţie

Dreptul de a avea concret un bun al tău

Utilizare

Dreptul de a culege roadele bunului respectiv

 Răspunsuri corecte:

1.

Puterea legislativă are rolul de a pune ๎n aplicare legile.                           F        

Democraţia nu este singurul mod de organizare socială umană.               A

Pluripartidismul  presupune existenţa unui singur partid politic                 F                       

„Demos” ๎nseamnă putere iar „cratos” ๎nseamnă popor                          F

 2.         Exemple de drepturi politice: dreptul la vot, dreptul de a fi ales ๎n funcţii de conducere

            Exemple de drepturi civile: dreptul la viaţă, dreptul la opinie proprie ş.a.

 3.          - un elev nu-şi respectă profesorul de cultură civică ş.a.

 - un cetăţean nu - şi plăteşte taxele şi impozitele către stat ş.a.

4.

1. autoritatea prietenului

b. autoritate ce se ๎ntemeiază pe calităţi deosebite

2. stare naturală

c. nu există norme, stat şi constrโngere

3. stare socială

d. oamenii renunţă la libertatea lor absolută

4. autoritatea judecătorului

a. autoritate ce se ๎ntemeiază pe lege

5.

Dreptatea distributivă: formă de dreptate care constă ๎n acordarea de recompense sau sancţiuni ๎n funcţie de anumite criterii (nevoi, merite …)

ş.a. m.d.

Soluţiile de realizare a dreptăţii distributive propuse de Aristotel: meritele oamenilor;

Soluţiile de realizare a dreptăţii distributive propuse de Marx: nevoile oamenilor.

6.

Uzufruct

de a culege roadele bunului respectiv

Posesie

Dreptul de a avea concret un bun al tău

Dispoziţie

Dreptul de a ๎nstrăina bunul tău

Utilizare

Dreptul de a folosi bunul tău cum crezi de cuviinţă Dreptul

 Inapoi

 

 

Test - iniţial a VIII a nr. 1

 

Nume, prenume:                                                        Clasa:                                     Data:                                   

                         

1. Notaţi cu A (adevărat) sau F (fals) ๎n dreptul fiecărei afirmaţii:

ฮn Atena a funcţionat democraţia directă.  …..           

Democraţia este singurul tip de regim politic. 

Democraţia reprezentativă presupune existenţa de alegeri libere. …..  

„Demos” ๎nseamnă putere iar „cratos” popor. …..

2. Stabiliţi corespondenţa dintre cele două coloane:                                                                  

1. 2003

a. anul ๎nfiinţării Organizaţiei Naţiunilor Unite

 

2. 1991

b. anul ๎nfiinţării Uniunii Europene

 

3. 1945

c. anul adoptării Constituţiei Romโniei

 

4. 1957

d. anul revizuirii Constituţiei Romโniei

 

3. Scrieţi: a).ce formă de guvernămโnt are Romโnia; b) ce tip de regim politic are Romโnia.                                

4. Explicaţi principiul separării puterilor.                                                                                                             

5. Scrieţi ce ştiţi despre Parlamentul Romโniei (rol, componenţă, alegerea parlamentarilor, şedinţe ş.a.).                

6. Completaţi rebusul :                                                                                                                                       

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1 „ popor “ ๎n limba greacă

6 reprezentant al justiţiei care dă sentinţe ๎n cadrul proceselor

2 normă juridică care trebuie respectată de toţi

7 patria democraţiei antice

3 instituţia care are putere legislativă ๎n Romโnia

8 toate mijloacele de informare ๎n masă

4 consultarea poporului pt. o problemă majoră a statului

9 membru al guvernului

5 principala instituţie cu rol executiv din Romโnia

10 şeful statului ๎n republici

 Inapoi

 

Test - iniţial  a VIII a nr. 2

 

Nume, prenume:                                                        Clasa:                                     Data:                                   

                    

 

 1. Notaţi cu A ( adevărat ) sau F ( fals ) ๎n dreptul fiecărei afirmaţii :                                                                  1p

I.                    ฮn Atena a funcţionat democraţia directă.                                                      …   

II.                 Democraţia este singurul mod de organizare socială umană.                             …

III.               Democraţia presupune domnia majorităţii şi protecţia minorităţilor.                   …                       

IV.              „Demos” ๎nseamnă putere iar „cratos” ๎nseamnă popor                                    …

2. Stabiliţi corespondenţa dintre cele două coloane :                                                                                           1p

1. 1689

a. adoptarea Constituţiei S.U.A.

2. 1787

b. este practicată azi şi ๎n republici şi ๎n monarhii

3. valorile democratice

c. Declaraţia Drepturilor (Anglia)

4. democraţie reprezentativă

d. idealuri

3. Explicaţi: a).ce sunt valorile democratice; b) de ce ๎n prezent este imposibilă practicarea democraţiei directe       2p

4. Completaţi rebusul :              A                                                                                                                   3p

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                               B                 

1„ popor“ ๎n limba greacă

6 principiu democratic care arată mai multe opinii,credinţe ..

2 normă juridică care trebuie respectată de toţi

7 patria democraţiei antice

3 instituţia care are putere legislativă ๎n Romโnia

8 principiu democratic: faci ce vrei, dar ๎n limitele legii

4 cea mai mare parte a unei colectivităţi

9 „femeia cu balanţa“

5 om politic atenian din secolul V ๎.H.

10 şanse pentru toţi

Pe coloana A-B veţi descoperi termenul cheie al rebusului

 Răspunsuri corecte:

1.        ฮn Atena a funcţionat democraţia directă.                                                         A    

II.                 Democraţia este singurul mod de organizare socială umană.                               F

III.               Democraţia presupune domnia majorităţii şi protecţia minorităţilor.                     A                        

IV.              „Demos” ๎nseamnă putere iar „cratos” ๎nseamnă popor                                      F

 2. Stabiliţi corespondenţa dintre cele două coloane:                                                                                           

1. 1689

c. Declaraţia Drepturilor (Anglia)

2. 1787

a. adoptarea Constituţiei S.U.A.

3. valorile democratice

d. idealuri

4. democraţie reprezentativă

b. este practicată azi şi ๎n republici şi ๎n monarhii

 3. valorile democratice: idei, credinţe, convingeri considerate importante pt. oameni, care există şi fincţionează numai dacă cetăţenii şi autorităţile le respectă; ฮn prezent este imposibilă practicarea democraţiei directe pt. că statele actuale sunt

๎ntinse ca teritoriu şi au populaţii numeroase.

4. rebusul completat:                            A                                                                                                          

1

 

 

 

 

 

D

E

M

O

S

 

 

 

2

 

 

 

 

L

E

G

E

 

 

 

 

 

 

3

P

A

R

L

A

M

E

N

T

 

 

 

 

 

4

 

 

M

A

J

O

R

I

T

A

T

E

 

 

5

 

P

E

R

I

C

L

E

 

 

 

 

 

 

6

 

 

P

L

U

R

A

L

I

S

M

 

 

 

7

 

 

 

 

 

A

T

E

N

A

 

 

 

 

8

L

I

B

E

R

T

A

T

E

 

 

 

 

 

9

 

J

U

S

T

I

Ţ

I

E

 

 

 

 

 

10

 

 

 

 

 

E

G

A

L

I

T

A

T

E

                                                            B                       

1„ popor “ ๎n limba greacă

6 principiu democratic care arată mai multe opinii,credinţe ..

2 normă juridică care trebuie respectată de toţi

7 patria democraţiei antice

3 instituţia care are putere legislativă ๎n Romโnia

8 principiu democratic: faci ce vrei, dar ๎n limitele legii

4 cea mai mare parte a unei colectivităţi

9 „ femeia cu balanţa“

5 om politic atenian din secolul V ๎.H.

10 şanse pentru toţi

 Inapoi

 

Test - iniţial

 

 

Nume, prenume:                                                        Clasa:                                     Data:                                   

 

                     

1. Notaţi cu A ( adevărat ) sau F ( fals ) ๎n dreptul fiecărei afirmaţii:                                                                                              1p

I.                     ฮn Atena a funcţionat democraţia directă.                                                           …               

II.                   Democraţia este singurul tip de regim politic.                                                       …

III.                 Democraţia reprezentativă presupune existenţa unor alegeri libere.                         …                       

IV.                 „Demos” ๎nseamnă putere iar „cratos” ๎nseamnă popor.                                       …

2. Stabiliţi corespondenţa dintre cele două coloane:                                                                                                                      1p

1. 2003

a. anul ๎nfiinţării Organizaţiei Naţiunilor Unite

 

2. 1991

b. anul ๎nfiinţării Uniunii Europene

 

3. 1945

c. anul adoptării Constituţiei Romโniei

 

4. 1957

d. anul revizuirii Constituţiei Romโniei

 

3. Scrieţi: a). ce formă de guvernămโnt are Romโnia; b) ce tip de regim politic are Romโnia.                                                           1p

4. Explicaţi principiul separării puterilor.                                                                                                                                      1p

5. Scrieţi ce ştiţi despre Parlamentul Romโniei (rol, componenţă, alegerea parlamentarilor, şedinţe ş.a.).                                           2p

6. Completaţi rebusul :                                                                                                                                                               3p

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                               

1 „ popor “ ๎n limba greacă

6 reprezentant al justiţiei care dă sentinţe ๎n cadrul proceselor

2 normă juridică care trebuie respectată de toţi

7 patria democraţiei antice

3 instituţia care are putere legislativă ๎n Romโnia

8 toate mijloacele de informare ๎n masă

4 consultarea poporului ๎n legătură cu o problemă majoră a statului

9 membru al guvernului

5 principala instituţie cu rol executiv din Romโnia

10 şeful statului ๎n republici

 Răspunsuri corecte:

1.  I.  ฮn Atena a funcţionat democraţia directă.                                                                A

     II.Democraţia este singurul tip de regim politic.                                                            F

III. Democraţia reprezentativă presupune existenţa unor alegeri libere.                                A                       

    IV. „Demos” ๎nseamnă putere iar „cratos” ๎nseamnă popor.                                          F

2. Stabiliţi corespondenţa dintre cele două coloane:                                                                                                                  

1. 2003

a. anul ๎nfiinţării Organizaţiei Naţiunilor Unite

2. 1991

b. anul ๎nfiinţării Uniunii Europene

3. 1945

c. anul adoptării Constituţiei Romโniei

4. 1957

d. anul revizuirii Constituţiei Romโniei

3. …….    4. …………..       5. ………………..                                                                                                                                                         

1

 

 

 

 

 

D

E

M

O

S

 

 

 

 

2

 

 

 

 

L

E

G

E

 

 

 

 

 

 

 

3

P

A

R

L

A

M

E

N

T

 

 

 

 

 

 

4

 

 

R

E

F

E

R

E

N

D

U

M

 

 

 

5

 

G

U

V

E

R

N

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

J

U

D

E

C

Ă

T

O

R

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

A

T

E

N

A

 

 

 

 

 

8

M

A

S

S

M

E

D

I

A

 

 

 

 

 

 

9

 

M

I

N

I

S

T

R

U

 

 

 

 

 

 

10

 

 

 

 

P

R

E

Ş

E

D

I

N

T

E

 

1 „ popor “ ๎n limba greacă

6 reprezentant al justiţiei care dă sentinţe ๎n cadrul proceselor

2 normă juridică care trebuie respectată de toţi

7 patria democraţiei antice

3 instituţia care are putere legislativă ๎n Romโnia

8 toate mijloacele de informare ๎n masă

4 consultarea poporului ๎n legătură cu o problemă majoră a statului

9 membru al guvernului

5 principala instituţie cu rol executiv din Romโnia

10 şeful statului ๎n republici

                                 

                                Inapoi

 

Test - Proprietatea nr. 1 

 

Nume, prenume:                                                        Clasa:                                     Data:                                   

                  

 

1). Defineşte proprietatea, completโnd spaţiile goale: Proprietatea este o……………. ๎ntre persoane şi lucruri sau …………….. .

2). Care sunt formele proprietăţii ? Subliniază varianta de răspuns care este corectă.

a). privată, mixtă, a familiei        b). privată, publică, mixtă           c). publică, guvernamentală, mixtă

3). Asociaţi (folosind săgeţi) fiecărui termen din coloana stโngă,definiţia corespunzătoare din coloana dreaptă:

Uzufruct

Dreptul de a folosi bunul tău cum crezi de cuviinţă

Posesie

Dreptul de a ๎nstrăina bunul tău

Dispoziţie

Dreptul de a avea concret un bun al tău

Utilizare

Dreptul de a culege roadele bunului respectiv

4). Afirmaţiile ce urmează sunt adevărate sau false. Scrie conform opţiunii tale, fie A, fie F.

Una din formele legale de dobโndire a calităţii de proprietar este furtul.                 ……… 

Moştenirea nu este o formă legală de dobโndire a calităţii de proprietar.                ………             

Pot dobโndi  legal un bun dacă  proprietarul său ๎l  ๎nstrăinează.                           ………

O formă de dobโndire definitivă  a unui bun este ๎mprumutul                                 ………

5). Afirmaţiile ce urmează sunt adevărate sau false. Bifează conform opţiunii tale doar afirmaţia care este adevărată. Pot deveni proprietar ๎n mod legal prin:

Război      A   F

Donaţie     A   F

Furt          A   F

Violenţă    A   F

 6). Explică pe verso, la alegere, unul din următorii termeni: naţionalizare, expropriere, rechiziţie.

7). Scrie pe verso, cโte un exemplu de bun aflat ๎n proprietate: a). particulară individuală; b). particulară asociativă; c). publică; d). mixtă.

  Inapoi

 

 

Test - Proprietatea nr. 2

 

Nume, prenume:                                                        Clasa:                                     Data:                                   

                                                  

 

 1). Defineşte proprietatea, completโnd spaţiile goale: Proprietatea este o……………. ๎ntre persoane şi lucruri sau …………….. .

 2). Care sunt formele proprietăţii ? Subliniază varianta de răspuns care este corectă.

a). privată, mixtă, a familiei     b). privată, publică, mixtă        c). publică, guvernamentală, mixtă

 3). Asociaţi (folosind săgeţi) fiecărui termen din coloana stโngă,definiţia corespunzătoare din coloana dreaptă:

Uzufruct

Dreptul de a folosi bunul tău cum crezi de cuviinţă

Posesie

Dreptul de a ๎nstrăina bunul tău

Dispoziţie

Dreptul de a avea concret un bun al tău

Utilizare

Dreptul de a culege roadele bunului respectiv

4). Afirmaţiile ce urmează sunt adevărate sau false. Bifează conform opţiunii tale, fie A, fie F.

Una din formele legale de dobโndire a calităţii de proprietar este furtul.                 ………           

Moştenirea nu este o formă legală de dobโndire a calităţii de proprietar.                 ………                       

Pot dobโndi  legal un bun dacă  proprietarul său ๎l  ๎nstrăinează.                            ………

O formă de dobโndire definitivă  a unui bun este ๎mprumutul                                  ………

 5). Afirmaţiile ce urmează sunt adevărate sau false. Bifează conform opţiunii tale doar afirmaţia care este adevărată. Pot deveni proprietar ๎n mod legal prin :

Război      A   F

Donaţie     A   F

Furt          A   F

Violenţă    A   F

6). Explică, la alegere, unul din următorii termeni: naţionalizare, expropriere, rechiziţie.

7). Scrie cโte un exemplu de bun aflat ๎n proprietate: a). particulară individuală; b). particulară asociativă; c). publică; d). mixtă.

BAREM DE NOTARE ŞI CORECTARE: 

ฮntrebarea:

Punctajul:

1

0,5 p

2

1 p

3

1 p

4

2 p

5

0,5 p

6

1 p

7

1 p

Oficiu

3 p

Total

10 p

 

Inapoi

Test - sumativ Dreptatea

 

Testul de evaluare sumativă - unitatea de ๎nvăţare „Dreptatea”

 

Obiective:

O1(de cunoaştere):

-              să explice ce este dreptatea;

-              să selecteze varianta de răspuns corect pentru criteriile de realizare a dreptăţii distributive şi corective,

-              să enumere cerinţe ale dreptăţii corective, precum şi tipuri / forme de egalitate;

O2 (de comprehensiune):

-              să completeze spaţiile goale cu termeni adecvaţi de cultură civică.

O3 (de analiză):

-              să asocieze termeni adecvaţi.

O4 (de sinteză):

-              să construiască situaţii civice care să se refere la realizarea dreptăţii distributive.

  O5 (de evaluare):

-              să propună soluţii posibile de realizare a unei cโt mai mari posibil egalităţi ๎ntre oameni.

-              să argumenteze care dintre soluţiile avansate este cea mai potrivită, mai bună.

Obiectiv

Itemi

Punctaj

O1

I1: Ce este dreptatea? Completează spaţiile goale cu cuvintele potrivite: Dreptatea  este un principiu moral care cere ca fiecăruia să i se dea ……………. şi să i se respecte  ……………………….

0,50p

I2: Afirmaţiile de mai jos sunt adevărate sau false. Bifează conform opţiunii tale, fie A, fie F.

 

Unul din criteriile de realizare a dreptăţii distributive este inteligenţa.               A    F

Unul din criteriile de realizare a dreptăţii corective este nevoia.                         A    F

Şovinismul presupune aprecieri răuvoitoare la adresa altor etnii.                        A    F

Xenofobia desemnează teama şi ura faţă de străini.                                             AF                                                                                                                     

1p

I3: Care sunt cele trei cerinţe care trebuie realizate pentru a răspunde drept unei fapte rele? Dacă sunt respectate aceste trei cerinţe, care formă a dreptăţii este realizată?

a). ……………………….                                

b). ……………………….

c). ……………………….

           Dreptatea ………………………………

1p

I4: Enumără patru tipuri / forme de egalitate.

1p

O2

I5: Completează spaţiile goale din text cu noţiunile adecvate: Egalitatea ๎nseamnă a se acorda tuturor oamenilor aceleaşi ………………….. şi ………………….., fără deosebire de ………., culoarea pielii, …………………., ………, religie ş.a.

0,50p

O3

I6: Asociaţi fiecărui termen din coloana stโngă, termenul corespunzător din coloana dreaptă:

1. Marx

a. este un ideal

2. egalitatea

b.este realizată după merite

3. dreptatea procedurală

c. dreptate distributivă după nevoi

4. dreptatea distributivă

d. este ๎nfăptuită prin justiţie

 

1p

 

O4

I7:      Construieşte un exemplu de situaţie civică care să se refere la realizarea dreptăţii distributive ๎n funcţie de criteriul propus de Aristotel sau de Marx.  Specifică despre care criteriu este vorba ๎n exemplul tău. Adu un argument că rezolvarea acestei situaţii propusă de tine este cea mai potrivită.

2p

O5

I8: Enumără, pe scurt, cele două soluţii ๎ncercate de ţările democratice, puternic industrializate, atunci cโnd au ๎nţeles că egalitatea deplină nu poate fi realizată prin desfiinţarea proprietăţii private. Argumentează care din cele două soluţii este cea mai bună.

2p

 

Dreptatea

1).        Ce este dreptatea? Completează spaţiile goale cu cuvintele potrivite:

Dreptatea  este un principiu moral care cere ca fiecăruia să i se dea ………………….

şi să i se respecte  ……………………….

2).        Care sunt cele trei cerinţe care trebuie realizate pentru a răspunde drept unei fapte rele?

Dacă sunt respectate aceste trei cerinţe, care formă a dreptăţii este realizată?

a). ……………………………………………………………………………….             

b). ……………………………………………………………………………….

c).……………………………………………………………………………….   Dreptatea ………………………………

3).        Asociaţi fiecărui termen din coloana stโngă, termenul corespunzător din coloana dreaptă:

1. Marx

a. este un ideal

 

2. egalitatea

b. este realizată după merite

 

3. dreptatea procedurală

c. dreptate distributivă după nevoi

 

4. dreptatea distributivă

d. este ๎nfăptuită prin justiţie

 

4).        Afirmaţiile de mai jos sunt adevărate sau false. Bifează conform opţiunii tale, fie A, fie F.

Unul din criteriile de realizare a dreptăţii distributive este inteligenţa.              A    F

Unul din criteriile de realizare a dreptăţii corective este nevoia.                        A    F

Şovinismul presupune aprecieri răuvoitoare la adresa altor etnii.                       A    F

Xenofobia desemnează teama şi ura faţă de străini.                                            A   F                                                                             5).        Completează spaţiile goale din textul de mai jos cu noţiunile adecvate :

Egalitatea ๎nseamnă a se acorda tuturor oamenilor aceleaşi ………………….. şi ………………….., fără deosebire de ……….,

culoarea pielii, …………………., ………, religie ş.a.

6).        Enumără patru tipuri / forme de egalitate.

7).        Construieşte un exemplu de situaţie civică care să se refere la realizarea dreptăţii distributive ๎n funcţie de criteriul propus fie de Aristotel fie de Marx.  Specifică despre care criteriu este vorba ๎n exemplul tău. Adu un argument că rezolvarea acestei situaţii propusă de tine este cea mai potrivită.

8).        Enumără, pe scurt, cele două soluţii ๎ncercate de ţările democratice, puternic industrializate, atunci cโnd au ๎nţeles că egalitatea deplină nu poate fi realizată prin desfiinţarea proprietăţii private. Argumentează care din cele două soluţii este cea mai bună.

BAREM:

Subiectul:

Punctajul:

1

0,5 p

2

1 p

3

1 p

4

1p

5

0,5 p

6

1 p

7

2 p

8

2 p

Oficiu

1 p

Total

10 p

 

Inapoi

 

Test - sumativ Dreptatea cu barem

 

1).        Ce este dreptatea? Completează spaţiile goale cu cuvintele potrivite:

Dreptatatea este un principiu moral care cere ca fiecăruia să i se dea ………………….

şi să i se respecte  ……………………….

2).        Care sunt cele trei cerinţe care trebuie realizate pentru a răspunde drept unei fapte rele?

Dacă sunt respectate aceste trei cerinţe, care formă a dreptăţii este realizată?

a). ……………………….                             

b). ……………………….

c). ……………………….

            Dreptatea ………………………………

3).        Asociaţi fiecărui termen din coloana stโngă, termenul corespunzător din coloana dreaptă:

1. drept penal

a. pedeapsă bănească

2. drept civil

b. merite

3. dreptate procedurală

c. pedeapsă cu suspendare

4. dreptate distributivă

d. justiţie

4).        Afirmaţiile de mai jos sunt adevărate sau false. Bifează conform opţiunii tale, fie A, fie F.

Unul din criteriile de realizare a dreptăţii distributive este capacitatea.                   A         F

Unul din criteriile de realizare a dreptăţii corective este nevoia.                              A         F

Discriminarea ๎n funcţie de naţionalitate se numeşte antisemitism.                           A         F

Cโnd un abuz judiciar se comite cu intenţie, aunci se comite o eroare judiciară.       A         F

5).        Completează spaţiile goale din textul de mai jos cu noţiunile adecvate:

Rolul egalităţii şanselor este de a echilibra ……………. fireşti dintre persoane, dโnd fiecăreia posibilitatea formală să

poată desfăşura orice activitate. Cโnd se ๎ncalcă egalitatea şanselor, se produc ………………….

6).        Enumeră patru tipuri de pedepse care pot fi acordate oamenilor care comit fapte penale.

7).        Enumeră patru tipuri de activităţi (din lista dezbătută la lecţia „Egalitatea şanselor) care,  dacă sunt ๎ncălcate, duc la ๎ncălcarea

            egalităţii de şanse. Alege două dintre aceste activităţi  şi argumenteză pentru fiecare ๎n parte, modul ๎n care ๎ncălcarea lor

            duce la discriminări.

8).                 Construieşte o situaţie civică care să se refere la ๎ncălcarea egalităţii de şanse pentru o persoană. Propune o soluţie de ๎nlăturare

                     a acestei nedreptăţi şi specifică care formă a dreptăţii este implicată ๎n rezolvarea pozitivă a acestei situaţii.

 

BAREM:

Subiectul:

Punctajul:

1

0,5 p

2

1 p

3

1 p

4

1p

5

0,5 p

6

1 p

7

2 p

8

2 p

Oficiu

1 p

Total

10 p

 

Inapoi

 

Test - Valori şi principii nr. 1

 

1. Completaţi spaţiile libere cu termenii potriviţi:                                                                                                                      1p

Democraţia este regimul politic bazat pe principiul conform căruia poporul participă, direct (democraţie …………………..) sau prin reprezentanţi (democraţie …………………………..) la viaţa politică ๎n stat. Democraţiile reprezentative sunt statele ๎n care puterea politică este exercitată pe o perioadă de timp …………………… de către …………………………… aleşi ai poporului, ๎n urma unor alegeri libere şi corecte.                                                                                                              

2. Valori democratice sunt: ……………………………………., egalitatea ………………………, egalitatea  ………………,       1p

    egalitatea ………………………. .                                                                                

4. Daţi patru exemple de principii democratice: ……………………………………………………………………………...           1p

3. Explicaţi unul din următoarele principii democratice: libertatea, autoritatea, pluralismul, separarea puterilor.                              2p             

4. Stabiliţi corespondenţa dintre cele două coloane :                                                                                                                1p               

1. a decide ce să faci cu lucrul tău (să-l vinzi, să-l donezi)

a. participare

1 -

2. politic, religios, de valori, de organizaţii

b. pluralism

2 -

3. a culege roadele bunului tău

c. dispoziţie

3 -

4. formă de implicare a cetăţenilor ๎n treburile publice

d. uzufruct

4 -

5. Explicaţi, la alegere, ce sunt principiile democratice sau ce sunt valorile democratice.                                                              1p

 

Inapoi

 

Test - Valori şi principii nr. 2

 

1. Explicaţi unul din următoarele principii democratice: autoritatea, libertatea, pluralismul.           2p

2. Explicaţi unul din următoarele principii: responsabilitatea, dreptatea.                                      1p

3. Stabiliţi corespondenţa dintre cele două coloane :                                                                 1p

1. a decide ce să faci cu lucrul tău (să-l vinzi, să-l donezi)

a. domnia legii

1 -

2. formă de democraţie directă ๎n cadrul democraţiei reprezentative

b. referendum

2 -

3. a culege roadele bunului tău

c. dispoziţie

3 -

4. legile sunt respectate şi nimeni nu este mai presus de lege

d. uzufruct

4 -

4. Explicaţi ce sunt principiile democratice şi ce sunt valorile democratice.                                 2p

5. Ce ๎nseamn㠄democratizare”?                                                                                          1p

 

Inapoi

 


Home Despre mine Cultură Civică Activităţi didactice Biblioteca virtuală ABC-ul democraţiei Guest Book

 Copyright Dorin Nemeşฉ  2010
Pentru probleme si intrebari privind acest  Web site contactaţi  dorinnemes@yahoo.com.
Last updated: 10-05-2010.